Şu günlerde bir çok okulda, yaşlılarımız için okuma-yazmakursları açılmış durumda. Amaç belli, her yaşta insanımız okusun, cehaletlesavaşta bir adım daha öne çıkalım.
“Genel olarak öğretmenler anne babalar ve toplum okumayazmaya büyük önem verir. Okuma yazma bilmemek günümüzde büyük bir kusur olarakdeğerlendirilir. Bu beceri normal gelişim gösteren çocuklarda olduğu gibi,farklı gelişen çocuklar içinde büyükönem taşımaktadır.
Bunun nedeni , özel gereksinimli çocukların okuma yazmabilmesinin, bağımsız yaşam açısından önemli bir basamak olmasıdır.
Peki nedir okuma yazma?
Okuma – yazmayı akademik olarak tanımlamak gerekirse: “Sembolleri kullanarak iletişim kurma ve sembollerden anlam çıkarmadır.”diyebiliriz.
Tanımından da anlaşılacağı üzere okuma yazma eğitiminegeçmeden önce çocuk sembolik işlemleri yapabilecek seviyeyi tamamladıktan sonraokuma yazma eğitimine başlanmalıdır.
ANA SINIFLARI ÖNEMLİ
Bu nedenle çocuklar ilk okula başlamadın öncepsikolojileri, kasları ve diğer gelişimlerini tamamlamalı, onlara çizgiçalışmaları yaptırmalı v.s.
Neyse biz anne ve baba rolüne dönelim.
Genel olarak anne- babalar eğitimde okuma yazma sürecinegelindiğinde çok heyecanlanır. Kısavadede çok büyük sonuçlar beklerler. Burada unutulmaması gereken en önemli şey,normal gelişim gösteren çocuklarda bile eğitim-öğretimin en sancılı olduğu budönemde sabırlı olmaktır. Düşülen diğer hataların başında da çocuğu okuma yazmaeğitimi alan diğer çocuklarla kıyaslamak gelmektedir. Ailelerin “hadi çocuğumbak filancanın çocuğu okuyormuş,sende öğren” şeklinde yaklaşımları, başkaçocuklara yetiştirebilmek için aşırı ders çalışma saatleri ve zorlamalar,çocuklarda başarısızlık duygusunu güdülemekten ve okuma yazma eğitimine karşısoğutup,bıktırmaktan başka bir işe yaramamaktadır. Unutmamalıyız ki tüm bireyler kendi doğasında farklılıklar gösterirve herkesin bu farklılıkların doğrultusunda farklı öğrenme hızları ve sitillerivardır.
Okuma yazma eğitimine başlamadan önce çocuğu çok iyigözlemlemeli, eğitimcilerini ilgi alanları hakkında bilgilendirmeliyiz. Çocuğunkendini mutlu hissettiği ve eğlendiği ortamlarda öğrenme kalitesi deyükselecektir.
ÖZEL EĞİTİM ÖNEMSENMELİ
Bu arada bazı öğrenciler özel eğitime ihtiyaçduyabilirler.
Özel eğitimde okuma-yazma eğitimine başlamadan öncedikkat edilmesi gereken iki önemli hususvardır. Bunların birincisi “çocuğun özür grubu nedir? Nasıl bir okulyaşantısı olacaktır?”.
Öğrenci down sendromlu, otizmli, yoksa gelişim geriliğiveya özel öğrenme güçlüğü olan biri mi? Ona en uygun kullanılması gerekenyöntem nedir? Akranlarıyla birlikte kaynaştırma eğitimimi alacak, özel altsınıfa mı gidecek yoksa sadece rehabilitasyon desteğimi alacak? Bu sorular cevapbulmalı ki, gerekli girişimler yapılsın.
Burada sınıf öğretmenleri, ilk okuma yazma sırasındaakranlarından geri kalmış öğrencileri gözlemler, okul idaresine bildirir,rehber öğretmenin hazırladığı raporla, çocuk RAM’a gönderilir.(Veli isterse)
RAM’dan çıkan rapor üzerine, çocuğa nasıl bir destekeğitimi verileceği belirlenir.
Kaynaştırma eğitimi genelde okullarda yapılıyor ancaközel eğitim kurumlarından da destek alınıyor, hatta öğretmen görevlendirilip,okullarda destek odaları hazırlanarak çocuklar eğitiliyor.
Diyeceğim şu ki, ülkemizde artık her öğrenci önemseniyor,bunlar için her türlü eğitim desteğiveriliyor. Örneğin, bir öğrenciye bir öğretmen görevlendirilip, kaynaştırmaeğitimi ile birlikte kurs açılılıyor.
Tabi bu kurslarda öğretmen, veli, idareci, rehberöğretmen işbirliği önemli. Bunun için, hep birlikte el ele vermeli.
Efendimizin(sav) buyurduğu gibi ; “Beşikten mezara kadareğitim almalıyız!”
Kalın sağlıcakla.