Sanat üretiminde, zamanın kazandırdığı olgunluğa verasyonelliğe yenilmeden yaşamını sürdürebili­yor ise yaratım heyecanı, işte ozaman kelimenin gerçek anlamıyla usta işi; hem akılcılığı ve tecrübe­yi hem detaze heyecanları birarada içinde barın­dıran sanat eserleri ile karşılaşmaşansını yakalıyor izleyici. Ne yazık ki pek çok sanatçının ustalık dö­nemisayılabilecek dönemlerinde bu yetiyi, eser­lerde bu birlikteliği bulmamız pekmümkün olmu­yor. Kendi dinamiğini içinde barındıran eserler ço­ğunda tecrübeyeve bilincin üstünlüğüne alt oluyor ve salt akıl ile yaratılan eserlerlekarşılıyor bizi bu olgunluk dönemleri.

Süleyman Saim TEKCAN herşeyden önce sanat üretiminde kırkyıla yakın seneyi geride bıraktığı bugün dahi kendini yineleme endişesinden birtek gün dahi ödün vermemiş bir sanatçıdır. Onu ya­kından izleyenıerin de gayetiyi bildiği gibi her son­raki sanat buluşması için yeni heyecanlar ve yep­yeniyaratım hedefleri ile yola çıkar. Sanat üretimi dendiğinde onun en büyükçekincelerinden biri sanat eserlerindeki sanatsal yetkinliği korumak uğuruna,yaratımın tekdüzleşmesi, sanatçının ken­dini yineleyen, kendini aşamaz birtıkanıklık içinde boğulması tehlikesidir. Bu yüzden olsa gerek araştırmacısanatçı kimliğin­den hiç taviz vermeyecek şekilde bir çalışma prensibinibenimsemiştir. Tema kiminde aynı kalsa da, uzun seneler içinde O'nunresimlerinde hep farklı teknik kullanımlar, farklı resimsel araçların sağladığıtüm olanaklar ile yeni olan tatlar aranmış, keşfedilip eserlerdeki bir öncekindenolan farkı ya­ratmayı başarmıştır.

İşte tüm bu kaygılarla süregelen yaratım aşamala­rında,sanatçının uzun seneler içinde ürettiği bir seri işi 1999 sonbaharında farklıbir birliktelik ile iz­leyici karşısına çıkıyor. Tüm bu sanat üretimine adanmışseneler boyunca yürüttüğü özgün baskı çalışmaları O'nun sanat yaratımındakidüşünce sürecini de biçimlendirmiş olsa gerek ki, Tekcan her zaman öngörülerive sonuca hakim kontrollü üretimi ile çalışmalarını yürütmüşdür. Özgün baskı buyaklaşımı gerekli kılar çünkü; hemen hemen tüm tekniklerde sanatçı resmintümünü ve bütün aşamaları bir arada ve tek kerede tasarlayabilme­yibecermelidir aksi takdirde ortaya çıkacak tesa­düfler çoğunda istenen sanatyetkinliğini sağla­maktan çok uzaklaştırır sanatçıyı. Bu yüzden Sü­leyman SaimTekcan, eserlerinin üretiminde gerek özgün baskı teknikleri ve gerekse diğertüm teknik­lerde üretimi söz konusu olsun, yoğun bir ön çalış­ma dönemigeçirir. Deneme baskılar, ön desenler, yağlıboya kurgulamalar tüm bir yaratımsürecinin en can alıcı ve el değmemiş heyecanları içinde ba­rındıran öncülsürecini oluşturur. Bu süreçteki üre­timinde sanatçının tercihi hep siyah -beyazın gü­vencesindeki bir araştırma olmuştur. Bunun sebe­bi siyah beyazınresimsel yetkinlik için zorlu bir sı­nama oluşunda yatar. Renklerin aldatıcıetkilerin­den uzak, tamamiyle resmin yapısal kurgusunu sağlam bir zemineoturtabileceği siyah-beyaz ça­lışmalar Süleyman Saim Tekcan'ın ürettiği tümeserlerin temelini oluşturur.

Sanatçının Anadolu medeniyetlerinden başlayan sanatserüveninin son dönemini oluşturan at tema­sına dayalı eserlerine dek hep bu tavırsüregelmiş­tir üretiminde. Bu ara ve öncül yaratım dönemlerin­de üretilenişlerin bir araya gelmesi ise bambaşka heyecanları içinde barındıran bir serisiyah-beyaz eseri birarada karşımızda görme fırsatı veriyor bi­ze. Bu durum isebize sanatçıyı farklı bir biçimde yeniden keşfetme ve üretimini başka birgözle, ye­ni tatlar bulma fırsatı tanıyor.

Tüm bu siyah-beyaz eserlerin bir arada ürettiği enerjisanatçının soyut döneminin güçlü resimsel tatlarına siyah-beyaz katıksız ve biro denli de iddi­alı gücünüde eklediğinde 1999'un sonuna damga­sını vuranbenzersiz bir sanat üretimi ile karşılaşı­veriyoruz. Süleyman Saim Tekcan'ınson dönem­de ürettiği siyah-beyaz soyut anlatımlı, ama yine sanatçının eskidönemlerine de gönderme yapa­bileceğimiz büyük tual üzerine yağlıboya eserleritam da sözünü ettiğimiz heyecanı da içinde barın­dıran usta işi sanateserlerini örnekliyor gibi. Sanatsal birikim ve tecrübe ile aklın birleştiğinok­tada, siyah beyazın dinamiği ve olağanüstü bir yeniyi yaratma heyecanı ilebuluşan bu yaratım yetisi ortaya anıtsal resimler çıkartıyor. Bu dev resimleriç yapısı, kurgusu, dokusu, hacimi ile tual­lerden fırlayıp adeta birer rölyefhatta heykelsi bir tavırla etkisi altına alıyor izleyiciyi. Bu anıt resimler,heyecanlarını yitirmemiş sanatsal olgunluğun ve siyah-beyazın katıksız gücününbirleşmesiyle mey­dana gelen karşıkonulmaz enerji alanında iz­leyenini içinealarak eritiyor. Sanatın tatları içinde yitip gitmenin keyfini yaşama şansınasahip insan­lar olarak mutlulukla izliyoruz.

Tekcan'ı, dün, bugün ve gelecekte....

Alınan kaynakhttp://www.tamsanat.net/yayinlar/makale.php?post=385