İyi günler nesih bey Ben m.demirel Ben Suudi Arabistan’dan 2 tane laptop aldım ürünü bozuldu. Dolar üzerinden aldım, 2 yıl uluslararası garantili. Talas tüketici hakem heyeti mahkemeye başvurmamı söyledi. Nasıl baş vuracam? Toshiba Türkiye yapmak istemiyor bahane uyduruyor karşı taraf e-mail cevabı var Ben Kayseri’den yazıyorum Kayseri’deki tüketici derneğe söyledim bana yardımcı olamadı ben söylemekten yoruldum niye bana yardım etmiyor bari siz yardımcı olun. (tel: 0507…6) Durumun özeti şu: Tüketicimiz Türk vatandaşı ancak malı başka bir ülkeden satın almış. Aldığı ürün 2 yıl garantili ve bu garanti de uluslararası güvenceli imiş(nasıl bir güvence ise). Uluslararası güvenceye rağmen imalatçının Türkiye distribütörü konuyla hiç ilgilenmiyormuş.
Bazı şeyler su üzerine yazı yazmak gibidir: Satıcıların şifahi olarak tüketicilere verdikleri sözler ve yazılı olsa bile yurt dışında alınan mallara verilen güvenceler. Elbette satıcılar gerek yazılı olarak gerekse sözlü olarak verdikleri sözleri her zaman tutabilir ve tüketiciler bu güvenceler kapsamında korunabilirler. Ancak yaşadıklarımız bunun aksi uygulamalarla dolu ne yazık ki, Satıcı tüketicinin sorunlarına duyarsız kaldığında konu uyuşmazlığı çözmekle görevli organlara iletildiğinde karşımıza bambaşka bir fotoğraf çıkabilmektedir. Konumuz yurt dışında faaliyet gösteren firmalar hakkında yapılabilecekler olduğuna göre bu tüketicimiz ne yapabilir ya da daha doğru bir ifade ile yapabileceği bir şey var mı ona bakalım. Tüketicimiz aldığı malların bozulduğunu söylüyor ki bu konuda tüketicimizin doğru söylediğini varsayarak yolumuza devam edelim. Tüketicimiz tüketici hakem heyetine ya da Mahkemeye başvurduğunda diyelim ki her iki organ da tüketicinin haklı olduğuna karar verdi. Yani tüketicinin haklı olduğu yargı kararı ile tescil edilmiş oldu. Verilen kararın icrası gerekecek elbette, peki bu kararı kim ve nasıl icra edecek. Mesela, tüketicimiz elinde mahkeme kararıyla İcra Müdürlüğüne başvurduğunda görevli memurlar yurt dışına çıkıp satıcıda icra işlemi yapabilecekler mi? Ya da diyelim ki kararı büyükelçilikler kanalıyla satıcıya ilettiğimizde satıcı buna uyacak mı, uymadığı takdirde kim ne yapacak, bunların hiçbiri belli değil. Açıklamalardan da anlaşıldığına göre, yurt dışından bir mal alan tüketicilerimiz aldıkları mal ile beraberinde bir çok problemi de edinmiş oluyorlar.
Tüketicilerimize Uyarı: yurt dışından mal almayın! Benim şimdiye kadar yaşananlardan çıkardığım bir sonuç var: Yurt dışından garantili bir mal almaktansa garantisiz de olsa yurt içinden almak daha mantıklı. Çünkü yurt içinde alınan garantisiz mallar dahi Tüketici Yasasının (8. Maddesi) korumasına tabidir. Ayrıca bir problem yaşadığımızda yaşadığımız problemi adli yönden çözmemiz her zaman mümkün.