Enderun usulü teravih namazı,adından da anlaşılacağı üzere Osmanlı Sarayı’nda doğmuş, Türk musikisinin en büyük bestekârlarındanBuhurizade Mustafa Itri Efendinin tarafından tertipedilen bir uygulamadır.

MUSTAFA ITRÎ EFENDİ TERTİPLEMİŞ

Aslında bu usulde kılınanteravihlerin diğer teravihlerden hiçbir ayırımı yoktur. Sadece, TürkMusikisinin beş ayrı makamında kılınması ve bu makamlarda bestelenmişilahilerle süslenmesinden ibarettir.

Teravih, uzun bir namaz ve Allah’ın huzurundasınız, asla sıkıcı olmaz; ancaknamaz uzun olduğu için insan gayri ihtiyari fizikî bir yorgunluk hissedebiliyor.Hem maddeten hem manen bu namazı monotonluktan kurtarıp daha ahenkli, dahagüzel bir hale getirmek için ecdadımız bu namaza güzel bir erkânı uygunbulmuşlar. Değişik makamlarla süsleyerek, namazı daha coşkulu, daha zevkli,daha güzel bir hale getirmeyi murat etmişler.

BEŞ AYRI MAKAMDA İLAHİLERLE SÜSLÜ

Şöyle ki: teravih namazı, müezzin efendinin okuduğu kamete göre; yatsınamazının farzı Uşşak ya da Hicaz makamında kılındıktan sonra, Teravih Namazınınilk dört rekâtı Rast ikinci dört rekâtı Uşşak ya da Hüseynî, üçüncü dört rekâtıSaba ya da Bestenigâr, dördüncü dört rekâtı Eviç ve son dört rekâtı da Acemaşiranmakamlarında kılınıyor.

Makamların seyrinde, pestten tizedoğru yükselen bir tertip olduğundan namazda ruhu diri tutarak, makamdeğişiklikleri de sanki namaza yeniden başlıyormuş gibi yeni bir canlılıkgetiriyor.

Bu usulle kılınan teravihlerdecemaat zamanla makamlara aşina oluyor. Hatta namaza geç kalan kimse makamıtakip ederek hangi rekâtta namaza kavuştuğunu rahatlıkla anlayabilir.

BEŞTEPE MİLLET CAMİİNDE DE UYGULANIYOR

Ramazan ayında; İstanbul’da otuzun üzerinde camide uygulanmakta olan"Teravih-i Enderun ve cumhur müezzinliği'' geleneği, Bu yıl ilk defa Ankara Beştepe Millet Camisi'ndede uygulanmaya başladı.

Anadolu’nun birçok il veilçelerinde yaşatıldığı gibi; komşumuz Gaziantep’te, hatta Osmaniye’de de altıcamide birden Enderun Usulü Teravih uygulaması devam etmektedir.

KAHRAMANMARAŞ’TA DA NEDENOLMASIN?

 

Kahramanmaraş’ta son yıllarda Türk musikisi makamlarınıbilen ve icra eden din görevlilerimizin sayısı artmıştır. Üstelik Türkmusikisine aşinalığı üst düzeyde olan CelalSÜRGEÇ gibi bir de İl Müftümüz vardır. Ayrıca şehrimizde bu işi bilenlerinoluşturduğu  ”Hz. Mevlana Kültürüve Türk Tasavvuf Musikisi, Folklorunu Araştırma ve Yaşatma Derneği ” gibi, kültürel bir altyapıda vardır. O halde …

 

Bu güzel kadim gelenek,neden Kahramanmaraş’ta uygulanmaz?

 

Sembolik dahi olsa bircamimizde neden yaşatılmaz?

Selam ve sevgilerle.