Sanat eğitimi, yeni birtanım olarak sanat ve bilim çevrelerince benimsenmiş görünse de, terim, kavramve kapsam olarak tam yerine oturduğu söylenemez. Çünkü bugüne kadar bu terimyerine ya da alanı belirlemeye yönelik kullanılan terimler oldukça fazladır(resim-iş, sanat öğretimi, sanat yoluyla öğretim, estetik eğitim, güzelsanatlar eğitimi, plastik sanatlar eğitimi sanata doğru eğitim, temel sanateğitimi vb.). Sanatın eğitimiyle ya da sanatı konu alan eğitimle ilgili olarakoldukça fazla denilebilecek sayıdaki bu kavramlar, zaman zaman kavramkargaşalarına da zemin hazırlamakta ve zihinleri karıştırmaktadır.

“Sanat Eğitimi”nin yenisayılabilecek bir alan ve kavram olmasından kaynaklanan bu karışıklığa; kavramıtanımlamaya çalışan kişi ve kurumlar, iletişim eksikliği, terminolojik metoteksiklikleri ve nihayet yabancı kaynaklardan yapılan çevirilerdeki kavram veterim çeşitlilikleri sebep olmaktadır.

Sanat eğitimiyle ilgiliolarak bir başka yanlış anlama ise, sanat denince sadece plastik sanatlarınakla gelmesi sebebiyle sanat eğitimi de plastik sanatların eğitimi olarakanlaşılmasıdır. Hâlbuki sanat denilince sadece plastik sanatlar değil, fonetik,ritmik ve dramatik sanatları da içine alan oldukça geniş bir alan aklagelmelidir. Böyle olunca, sanatla ilgili eğitim faaliyetlerinin kapsamı içineyalnızca plastik sanatlar değil, sözünü ettiğimiz diğer dallar da girer. Buamaçla, bütün sanatları ve bu sanatların birbiriyle ilişkisini düşünsel boyuttasanatçı, sanat tüketicisi, toplum, kültür ve eğitim bağlamında irdeleyenkuramsal çalışmalara “Güzel Sanatlar Eğitimi” denilebilir.

Dar anlamıyla sanateğitimi, görsel sanatların eğitimi ve öğretimiyle ilgilenir. Bu öğretiminkapsamı içinde, uygulamalı çalışmalar, sanat eseri inceleme, eleştiri, sanattarihi ve estetik yer alır. Bu kapsamın içine, araç-gereç ve işlik donanımı ilebirlikte müfredat programları, çalışma düzeni, değerlendirme gibi yöntemselkonuları da dahil etmelidir.

Çağımızda eğitim, bilimve sanatın işbirliğine dayandırılmalıdır. Sanatın da, bilimin de amacı; insanahizmet etmek ve yeniyi keşfetmektir. Sanata ve duyguların eğitimine önem verenokul ya da eğitim sistemlerinde, duygular eğitilirken, zihinsel yeteneklerin,düşüncenin ve zekânın da geliştiği gözlenmektedir. Sanat, duygu ve düşüncearasındaki iç içe geçmiş bağlantıyı vurgularken, öğrenme ve gelişim sürecininde etkin bir yardımcısıdır.

Sanat eğitiminin örgünve yaydın eğitim içindeki tanımını şöyle yapmak mümkündür: Kişinin duygu,düşünce ve izlenimlerini anlatabilmek, yetenek ve yaratıcılığını estetik birseviyeye ulaştırmak amacıyla yapılan eğitim faaliyetlerinin tümü.

Sanat eğitimi; kişiyeestetik yargı yapabilme konusunda yardımcı olmayı amaçlarken, yeni biçimlerihissedip, eğlenmeyi ve heyecanlarını doğru biçimlerde yönlendirmeyi öğretir.Demek ki sanat eğitimi, sanatçı yetiştirmeye değil; yetiştirmek durumundaolduğu her kişiyi yaratıcılığa yöneltip, onun bilgisel, bilişsel, duyusal veduygusal eğitim ihtiyaçlarını karşılamaya yöneliktir.

Sanat eğitimi, heryaştaki birey için gereklidir ve insan hayatında önemli bir yer tutar. Sanateğitimi; bireyin yaratıcı güç ve potansiyellerini eğitmek, estetik düşünce vebilinci örgütlemek için gereklidir. Sanat, bireyin sosyal ilişkileriniayarlamasını, işbirliği ve yardımlaşmayı, doruyu seçme ve ifade edebilmeyi, birişe başlayıp bitirme sevincini tatmayı, üretken olmayı sağladığı içingereklidir. Sanat eğitimi, gözlem yapma, orijinalite buluş ve kişiselyaklaşımları destekler, pratik düşünceyi geliştirir. Olayları, olmadan da beyindegerçekleştirebilme gücünü arttırır. Bireyin el becerisini geliştirir ve sentezyapmasına yardımcı olur.

Sanatla ister ürünvererek, isterse seyrederek, dinleyerek, okuyarak olsun ilgilenmek, sadeceduyguları ve duyarlılığı harekete geçirmekle kalmamakta, bilişsel ve duyuşsalyönleriyle bütün zihinsel süreçleri canlı tutmaktadır.

Canlandırabilmeve fikirlerini çeşitli araçlarla sunabilme yeteneği, hem sanatsal hem debilimsel mesleklerdeki kişilerin eğitimsel başarılarına katkıda bulunmaktadır.Sanat eğitimi, hayal gücünü çalıştırarak, dramatize edip canlandırarak, güçlerigeliştirecek yaratıcı çabayı yönlendirmek için gereklidir.