Merhabalar, İlgili kanun ve yönetmeliklerde aşağıda belirttiğimiz istisnai durumla ilgili açık bir bilgi bulamadık. Bu yüzden sizlere danışmak istiyoruz.     Bilgisayar bileşenleri için belirlenen garanti süresi genellikle 2 yıl. Ve bu süre, Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğinde de belirtildiği üzere, ürünlerin tüketiciye teslim edildiği veya fatura düzenleme tarihinde (bizim durumumuzda her iki tarih de ayni) başlayıp 2 yıl sonra son buluyor. Ancak üründe, garanti süresinin dolmasına yakin bir tarihte (ama öncesinde) bir ariza meydana gelmesi ancak arızanın garanti süresinin resmi olarak dolduğu günden sonraki bir günde bildirilmesi (3-4 gün) durumunda nasıl bir işlem yapılır? Biz bir kamu kurulusuyuz ve malumunuz olduğu üzere sorunun oluşması, fark edilmesi, ilgili teknik personele iletilmesi, mesai saatleri vb nedenlerle sorunlu parçanın tam olarak belirlenip firmaya bildirilmesi birkaç gün alabilmektedir. Bu durumda arızanın, garanti süresinin resmi son gününden önce meydana geldiği nasıl kanıtlanabilir? Veya kanıtlanmak zorunda midir? Ariza meydana geldiği andan itibaren ilgili firmaya bildirme süresi olarak belli bir süre siniri var midir? Diğer bir ifadeyle; ariza son gün bile meydana gelmiş olsa, örneğin 5 güne kadar bir süre içerisinde bildirilen arizalar garanti kapsamında sayılır denilebilecek süre siniri var midir? Bilgi verebilirseniz çok memnun oluruz. İyi çalışmalar. A.T./Istanbul  Öncelikle bazı haklarının kaybolmaması için tüketicimize bazı uyarılarda bulunmak gerekiyor: 1-Evet, garanti süresi en az iki yıldır, ancak daha fazla bir süre garanti verilmiş olabilir, dolayısıyla şikâyet konusu mal için  garanti belgesine bakılarak fazladan bir garanti süresi verilip verilmediği araştırılmalıdır. 2- Mal daha önce garanti kapsamında tamire gönderilmiş olabilir, hal böyle ise tamirde geçen süreler de garanti süresine eklenmelidir. (Bilindiği gibi, tamirde geçen süreler garanti süresine eklenir ve bu süre, arızanın yetkili servise bildirim tarihinde baslar, malın tüketiciye teslim tarihinde sona erer.) Dolayısıyla, öncelikle yukarıdaki bilgiler ışığında garanti süresi ve dahi garantinin bitiş tarihi belirlenmelidir. Tüm bunlara rağmen malın garanti süresi içinde arızalanmış ancak bildirimin bu sürenin dışında yapılmış olması halinde yasal bir hakkınızın olup olmadığı değerlendirilmeye muhtaçtır. Kanaatime göre, bildirim garanti süresi içinde yapılmamış olsa bile arıza garanti süresi içinde oluşmuşsa garanti şartlarına tabidir ve tüm haklardan yararlanılabilir. Ancak arıza ile bildirim arasındaki sürenin ne kadar olabileceği, diğer bir deyişle, arızanın ortaya çıkmasından sonra tüketicinin hangi süre içerisinde bildirimde bulunması gerektiği hususunun açıklığa kavuşturulması icap eder. Yeni yasa ve ilgili yönetmelikleri incelediğimizde konu ile ilgili açık bir hükme rastlayamıyoruz, ne yazık ki. Halbuki 4077 sayılı eski yasanın 4 maddesinde açık ayıplarda tüketiciye otuz günlük bir süre tanınmıştı ve kıyas yoluyla da gizli ayıplara bunu uygulayabiliyorduk. Bu süre makul bir süre olarak kabul edilebilir diye değerlendiriyorum. Sonuç itibariyle, arızanın garanti süresi içinde gerçekleşmiş olması halinde üzerinden fazla bir süre geçmemiş olmak kaydıyla satıcıya başvurmanız halinde yasal haklarınızın kaybolmayacağını değerlendiriyorum ancak bu hakları kullanabilmeniz için arızanın garanti süresi içinde gerçekleştiğini kanıtlayabilmeniz gerekir diye düşünüyorum. Bu nedenle, haklarınızı talep etmek için satıcıyla irtibata geçmeniz, talebinize yanıt bulamadığınız takdirde de uyuşmazlık bedeline göre Tüketici Hakem Heyeti ya da Tüketici Mahkemesine müracaat etmeniz gerekmektedir.