Kavramsal Sanat, en geniş anlamıyla sanatı kuramsaldüzlemde çözümlemeyi, yapısını araştırmayı ve yeniden tanımlamayı amaçlayan birsanattır. Sanatı bilimle eş tutarak herhangi bir sanat dalının içeriğiylesınırlamadan, bir bütünlük içinde irdelemiştir.
Kavramsal Sanat, 1960lı yılların sonlarında ortayaçıktığında sanat dünyası bütünüyle sarsılmıştır. Modern sonrası bu tepki,özünde; biçimsel yetkinliği arayan alışılagelmiş sanatın yerine bir anlamdayeni bir yaşam şekli önerisinde bulunan bir anlayış olarakta kabul edilebilir.
Kavramsala yaklaşım, sanatın demokratikleşme sürecinitamamladığı ve yaygınlık kazandığı (profesyonel sanatçının tekelinden çıktığı)günümüzün Batı dünyasında, insanın kendini ifade etme yollarınıngenişleyebileceğim göstermesi bakımından ilginçtir. Geleneksel sanatınsınırları aşarak sanatın boyutlarını değiştirme çabasında olan KavramSanatçılarının görüşleri çağdaş düşünceyle temellenmiş ve onunlabütünleşmiştir.
Çağdaş sanatı sınıflandıran birçok yayında KavramsalSanat, oluşumlar, Gösteri Sanatı, Vücut Sanatı, Çevresel Sanat, Yeryüzü Sanatı,Yoksul Sanat, Süreç Sanatı ve Video Sanatı ile birlikte Nesne sonrası sanat yada Nesnesiz sanat alt başlığı ile verilmiştir.
Bütün bu sanatların ortak özelliği, düşünceyi - kavramıiletmede araç olarak dili, çeşitli nesneleri, insanın kendisini ya da doğayıkullanmalarına karşın, bu göstergelerin hiçbir zaman sanat yapıtı olarakalgılanmamasının gerekliliğidir. Bu sanatlarda eğer bir yapıt aranıyorsa buancak sanatçının iletmek istediği düşünce ve kavramdır.
Kavramsal Sanat, ortaya koyduğu sanatsal üretimialılmayıcının seyrine sunulmuş üstün bir meta veya fetiş olmaktan kurtarmayıamaçlayan köktenci bir girişim olarakta tanımlanabilir. Buna göre sanat,düşünsel bir süreçtir ve bunu görür kılmak için fetişleşmiş bir nesneye ihtiyaçyoktur. Düşünce nesnenin önüne geçer, bu öyle bir ileri gidiştir ki yapıtınsomut bir biçimde gerçekleşmesine gerek kalmayabilir.
Bu bağlamda Kavramsal Sanat, sanat nesnesinin üretiminibütünüyle terk etmeyi amaçlayan bir akımdır. Aslında kavramın sanattaki önemiyeni değildir. Geçen yüzyıl içinde Sanatçılar zaman zaman değişik yaratmasüreçlerini keşfetmek için, sanatla ilgili aslında sanat da denemeyecek ötekialanlara kaymışlardır. Tatlinin mühendislik ve havacılık alanlarındakigirişimleri, Gabonun heykele motor takması Richter, Leger ve ötekilerinin filmalanındaki atılımları; Schwitters ve beraberindekilerin edebiyat ile sözlüanlatımın müziğine el atmaları ve benzerleri bu konuda verilebilecek bir sürüörnekten bir kaçıdır sadece.
Sanatın ve Sanatçının toplumdaki yerine karşı, Duchampınbaşkaldırısı köklü bir değişiklik yaratması bakımından önemlidir. Bunu izleyendönemlerde Sürrealist Ressam Rene Magrittenin ön cepheden yaptığı resimlerininaltına yazdığı sözcüklerle anlattığı, sözcüklerin aslında görünenden dahagerçek olduğu düşüncesiyle Kavram Sanatını haber veren bir yaklaşımdır.Bunların yanı sıra sanatın, fabrikalardaki üretimle varlığını sürdüren toplumhayatına doğrudan katkısı yüzünden, ayrıcalı bir toplumsal değer taşıdığıinancının reddedilmesi köktenci bir karşı çıkıştır. Bu bağlamda ele alındığındaKavramsal Sanat, 1960 -- 70 arası dönemin sanatsal yaklaşımının başlangıcıdüşüncenin yapıta üstünlüğü inancını getiren Duchampa, sürekliliğini isegünümüze kadar taşıyan bir sanat anlayışıdır. Kavramsal Sanat, Avrupa ve ABDdefaaliyet gösterirken, yayınladıkları makalelerin başlıklarıyla, açtıklarısergilerle bu sanatın anlam ve içeriğini de açıklarlar. Örneğin; DavranışlarBiçime Dönüştüğünde (1969), Görsel Olmayan Yapılar (1967), NesneninMaddesizleştirilmesi (1968), Felsefe Sonrası Sanat (1969) ve Zihindeki Sanat(1970) gibi sergilerle Kavramsal Sanatın ilkelerini ortaya koyarken, ClementGreenbergin öne sürdüğü Modernizm ve Biçimcilik Kuramlarına tepkigöstermişlerdir. Greenberg, Biçimci Sanatı ve Estetiği savunurken, KavramsalSanat biçimi ve estetiği reddetmiştir.