Eğitim her türlü öğrenmeyi içine alır. Konusu insandır. İnsanıyetiştirme, geliştirme ve istenilen güzel nitelikleri kazandırmafaaliyetleridir. İnsan eğitilir bir varlıktır. Günümüzde taşların yontulduğu,hayvanlar eğitildiği bir çağda insan niye eğitilmesin?

Eğitim, kişiye davranış kazandırmadır.

Eğitim, davranış geliştirme ve davranış değiştirme faaliyetidir.

Eğitim, insan hayatında sürekli ihtiyaç duyulan bir etkinliktir.

Eğitim, süreklilik ister.

“ Beşikten mezara kadar eğitim faaliyetleri devam eder.”

Öğrenme ise bir şey öğrenmektir. Bilgi sahibi olmaktır.

Öğrenme, insan için yeme, içme gibi tabii bir ihtiyaçtır.

Atalarımız “Öğrenmenin ne ne yaşı nede başı vardır” demiştir.

EĞİTİM VE ÖĞRETİM

  Dinin getirdiği inançların benimsenmesinde ve yayılmasındaeğitim ve öğretimin önemli bir yeri vardır. İslamiyet’in temel kitabı Kuran-ıkerimde ve hadis-i şeriflerde eğitim ve öğretimin değeri ve önemiaçıklanmıştır. Ayet-i kerime de “hiç bilenlerle, bilmeyenler bir olurmu?”  Peygamberimize hitaben: “deki, Ya Rab, benim ilmimi artır.” Ayetleribu anlayışın kesin ifadesidir.

   Kitabı ve hikmeti öğretmek için gönderilen Hz.Muhammed(s.a.v)  “Kadın olsun, erkek olsun bütün Müslümanlara farzolduğunu” bildirmiştir. Öğrenmede ayet ve hadisleri, sahabelerin sözleri vedavranışları takip etmiştir. Böyle öğrenme azmi neticesinde İslamiyet, kısazamanda yayılma gücü kazanmıştır. Bununla beraber Eğitim ve öğretim kurumlarıkurulmuş, öğretmenlik, meslek haline gelmiştir. Nihayet batıdaki üniversitelerinilk kuruluşuna öncülük edecek seviyeye gelmiştir.

    Umumi öğretimin temel şartı olan  “Küttâb”lar dışında “Beytü’l hikme”ler birer ilim merkezleri haline gelmiştir. Buradayabancı eserlerinde çevirileri yapılmıştır. Nizamiye medreseleri ile üniversiteseviyesine yükselmiş. Daha sonra İslam kültür ve bilim müesseseleri, doğudaki haçlı seferleri vesilesiyle olan temaslardan dolayı, Nizamiyemedreselerinden mülhem alarak kendi ülkelerinde yüz yıl sonra kuruluşageçmişlerdir.

Dünya Değişirken Eğitimin Neresindeyiz?

   Eğitim olgusu ilk çağ filozoflarından Sokrat, Eflatunve Aristo’nun  eğitime ait görüşleri asırlar boyu bütün eğitimcilerietkilemiştir. Eflatun’a göre eğitimin en önemli hedeflerinden biri ahlaklıinsan yetiştirmektir. Aristo’nun eğitim anlayışı, insanı içinde bulunduğutoplumun veya devletin erdemli ve bilgili bir ferdi yapmaktır. Bu devirlerdeeğitim anlayışında ortak bir nokta vardı. Oda insandı. İnsan dünyalık birvarlık olarak görmektedirler.

   İnsanın yetenekleri ve görüşleri gelişmekte vedeğişmektedir. Eğitim idealinde, hem yarışma hem de hürriyet içerisindeyükselme ve gelişme, kemale ulaşma, dayanışma ve yardımlaşma, eşitlik vekardeşlik içerisinde yaşama anlayışına uygun olmalıdır. Başka milletlerinkültürünü taklit ederek değil, kendi değerlerini ve kültürlerini koruyup,geliştirmek üzere insanlığın müşterek kültür ve medeniyetine katkıdabulunulmalıdır.

   Eğitimin amacı, fertlerin ruh sağlığını koruyupgeliştirmek, manevi değerlere bağlı, içinde yaşadığı aile, toplum,millet veinsanlığa iyi bir üye yapmak olmalıdır. Selam ve dua ile…09.11.2017